Glitter @ HotFreeLayouts.com

Saturday, March 17, 2007

ما هو النحس؟؟


كلنا عارفين ماذا تعنى كلمة نحس
وكلمة منحوس
وقد تلفظ تلك الكلمة على المكان او الجماد وليست مرتبطة فقط بالاشخاص
ولكن يا احبائي هناك نوع اخر من النحس هو النحس المركب والمتراكب
وهو نحس من النوع الغتت او الذي يغيظ ويسبب الالم مع غصه فى الحلق واحمرار فى الاذن
لكى تفهموا ما اقصد تابعوا الصور واحكموا بأنفسكم

فى يوم من الايام البديعه ، وكان الجو صحو و تلفحك نسمة بارده تدغدغ احساسك
فقد احد السائقين السيطرة على سيارته وسقط فى البحر
فجاءوا بشاحنة مزدوده بذراع هيدروليك لرفع السيارة


وبدأ العمل لإنجاز المهمة البسيطة
وقاموا برفع السيارة بكل هدوء ويسر

حتى الان .. والامور طبيعية

وفجأة .... اوووووه

انقلبت الشاحنة محتضنة السيارة الصغيرة بكل حميمية

هذه المرة جاءوا بشاحنة اكبر اكبر واضخم وهذه الشاحنة الضخمة مزوده بذراع هيدروليك يتحمل 5 اضعاف وزنها

رفعت السيارة الصغيرة بكل خفة ويسر
لاحظوا معى قضيب الامان الذي مدوه على جانب الشاحنه لمقاومة الانقلاب

وجاء الدور على شاحنة الهيدروليك الغارقة


كل الامور تسير على خير

و ..... ما هذا !!! يا للكارثة

كيف سقط هو الاخر؟؟ لا تسأل

العيب ليس فى ذراع الحمل حتما ، وانزلاق الشاحنة لا يرجع ايضا لقضيب الفولاذ

فالنحس اقوى من اي ذراع أو قضيب امان او قانون فيزياء

هل فهمتم درس اليوم؟؟

النحس فوق القانون

20 comments:

ملاك لبنان said...

نحس نحس عنجد!! شي بضحك وحياه الله سياره صغيره تعمل كل هيدا ههههههههه موضع انتريستينج وكول كتير عجبتني الصور وتعليقاتك عليها بتجنن..


ويتنج فور مور اند مور اوف يور اميزينج صور..

حزن

Anima said...

سلام قولا من رب رحيم

ايه النحس ده؟ يا ترى مين المنحوس اللي كان واقف جنبهم؟

معلومة: أنيما اسم بنت و لذلك يجب أن تعلم أنني بنت
:)

كلام لوجيك said...

الاخت الكريمة Anima
انا بعتذر عن الخطأ فى ضمير المخاطبة
وذلك نتج عن طريقة كتابة تعليقك فى البوست السابق
التى جعلتنى اعتقد انك لست انثى

وخاصة اننى عندما دخلت عالبروفايل لم اجد ايضا اي ملاحظة للجنس

خالص تحياتى

FATMA said...

انا عموما الناس بتقول ان وشي حلو و امي بتقول ان حظي كمان حلو بس انا عندي مشكلة فظيعة ايدي فيها ولعة كل ما امسك حاجة تتكسر تبوز مخربة في الشغل كل ما اقرب من ماكنة التصوير عشان اصور حاجة الماكنة تعطل تكون كويسة و زي الفل في الاخر بتاع الصيانة قالي ممكن متحوطيش ايديك عليها تاني

yara said...

أنا ما بصدقش فى النحس و الحاحات ديه
بس فعلاص فى أيام بتبقى سودا و بتبان من بداية اليوم يعنى من أول مل أصحى الاقى أحداث زى الزفت عمالة تحصل

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ساكاماكا اذيك يا جميل البوست دا جامد جدا ابقى طمنى عليك وياريت تفتح الماسنجر بتاعك نتكلم يا محظوووظ :( طبعا عارف ليه !

اة صحيح ابقى ادخل عندى انا نزلت حاجه جديدة ويارب تعجبك .
محمد فوزى

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

نسيت اسيبلك عنوان السايت بتاعى لتكون نسيته

www.ensangded.blogspot.com

Unknown said...

ياستار يارب
اعوذ بالله
ده ايه بس
اكيد صابتهم لعنة الوقوع فى المياه
curse بس جامدة شوية المرة دى

ربنا يسترها معانا ومعاك دايما يارب

كراكيب عادل said...

انا لي واحد صاحبي بيحب اكون موجود معاه في ماتش الزمالك

قال بيتفائل بي

طبعا انتوا ملاحظين الزمالك من سنتين ضايع

كراكيب عادل said...

بصراحة فية كام يوم لكل واحد بيكونوا فللي خالص شوية احداث ورا بعض كانها مسلسل نكد

تحياتي اول مرة اجي هنا ضيفتك عندي علشان امر كتير

رفقة عمر said...

بجد انا ضحكت فعلا لان لما يكون ربنا لا يريد لشئ ان يتم لو عملت المستحيل مش ممكن يتم ابدا وانا جربت دة كتير بس واضح ان المكان دة فيه حد عامل فيه عمل

محض روح said...

نحس جامد فعلا
الحمدالله علشان الواحد ميحسش ان لوحده فى البلد
ربنا يرحمنا برحمته

Shreef said...

انت متأكد من صحة الصور ديه اصل مستحيل يكون في نحس بالطريقة ديه

khaled said...

ده نحس مزمن يا عم
ههههههههههههههه
و عجبتنى اوى صور الشنط
حياك الله

أحمد سلامــة said...

هههههههههههههه
واللـه العظيم بوست تحفه بجد
بس هو ده نحش
انا حاسس انهم لو كانو قاصدينها ماكانوش هيعرفو يظبطوها بالطريقه العجيبة دي
سبحان الله
فيها شبه من ماتشات تصفيات كاس العالم بتاعتنا

علي الالفي said...

اززيك يا ساكاماكا
و الله ليك وحشة
المهم انا اسف ع الغيبة الطويلة
المدونة دي روعة
و منتظرك

Anonymous said...

هذا هو النحس و لا بلاش

كلام لوجيك said...

توتة توتة
والله منا عارف ... هل العيب فى مكينة التصوير نفسها؟؟ ولا العيب فى عامل الصيانة؟؟
تحياتى

يارا الغالية
معاكى حق
فى ايام بتبان فعلا من اولها
وكلنا مجربين
نورتينى

محمد فوزي
انا دخلت عندك وفعلا بوست هايل الله ينور

انسانة
ربنا يسترها مع الجميع يارب
وفعلا ممكن تكون لعنة مش مجرد حظ عاثر
نورتينى

عزيزي كراكيب
مرحبا بك فى مدونتى المتواضعة
انا طالب منك حاجه صغيرة
ممكن ماتفوتش ولا ماتش للزمالك؟؟
ماتكسفش اخوك
وفعلا فى بعض الايام بترتبط بالانسان وبتكون غريبة جدا
انا مثلا دايما بيجيلى صداع كل اما يكون القمر مكتمل
نورتنى

كلام لوجيك said...

رفقة عمر
نحن سعداء يا افندم اننا استطعنا رسم الابتسامة على محياكى
وطبعا انا متفق معاكى فى موضوع ارادة ربنا لما يكون مقدر ان الحاجة لا تتم
اما موضوع العمل فأنا لا اعتقد انه عمل لإن مفيش عمل يعمل ده كله
شرفتينى بزيارتك

محض روح
اطمنى خالص
انتى مش لوحدك ... اختك توتة معاكى
ههههههه
نورتينى

عزيزي شريف
طبعا متأكد من صحة الصور
والقطنة مابتكدبش
قصدى
الصورة مابتكدبش
نورتنى حقيقي

خالد باشا
ازيك يا غالى
سعيد ان الصور والموضوع عجبوك
ارضاؤكم غايتنا
تحياتى يا برنس

احمد سلامة
اهلا بيك يا مان فى صندوق الدنيا
واشكرك كلامك الجميل
واوعدك بموضوعات مصورة مميزة جدا جدا جدا
بس انت تعالى وهتلاقى ما يسرك
تحياتى

على فنانا المبدع
اهلا بيك فى مدونتك
بيتك ومطرحك
ولا يهمك من الغيبة ... اهم حاجه انك بخير
واشكرك على اطرائك الجميل
وهجيلك يا فنان
تحياتى

كلام لوجيك said...

tazart
ياهلا بيكى ونورتينى حقيقي
وسعيد بزيارتك جدا
وارجو ان تحوز موضوعاتى المصورة على اعجابك دائما
تحياتى واحترامى

نورتينى